Budaya

Susah ka nak ikut SOP Covid-19?

Pandemic Covid-19 merupakan satu tamparan hebat kepada sesetengah rakyat di seluruh dunia.

Ada yang kehilangan ahli keluarga & kenalan terdekat.. ada yang hilang punca pendapatan. Terutamanya golongan yang self-employ dan juga yang bekerja dengan swasta.

Yang kerja Government, saya rasa tak ada hal tentang kewangan. Kecuali you ada masalah manage kewangan atau perlu tanggung keluarga yang besar.

Ok berbalik kepada SOP.

Apa yang saya tengok di Kedah hampir 90% kedai & gerai makanan tidak patuh SOP terumanya di tempat tinggal saya iaitu di Jitra.

Tak pakai mask, kalau pakai mask pun di dagu.. dan serupa spenda. Ambik lauk dengan tangan tanpa sudu / senduk….

Tangan tu juga la ambik duit pelanggan, tangan tu juga la pegang handset, tangan tu juga la pegang barang-barang lain tanpa basuh.

Bila kerajaan tak bagi buka kedai, hampa bising.. Bila buka hampa ambik mudah.

Kata dibesarkan oleh agama yang paling benar dan mulia.. tak kan agama benar gagal membentuk disiplin mudah?

Benda ni bagi saya berbalik kepada pembeli juga yang masih membeli, ekosistem jual beli masih wujud walaupun dengan situasi di atas.

Saya tak akan membeli dengan pembeli seperti di atas, saya tetap mencari penjual yang patuh SOP walaupun susah.

Adalah tidak adil kepada yang patuh SOP. Ini merupakan satu keadilan yang ramai tak sedar.

Untuk orang biasa pula ada yang risau tak boleh nak buat kenduri, dan juga nak ke kenduri.

Dah serupa penagih, ketaq kepala nak buat & p kenduri terutamanya golongan yang berumur 50 tahun ke atas.

Terikat dengan budaya.. penagih budaya.

Dah tak boleh bezakan keperluan dan kehendak, benda ni basic. Keperluan dan kehendak bukan tanya terikat kepada cara berbelanja tetapi cara hidup.

Sewaktu pandemic ni, jangan la buat perkara yang ada possibilities mendatangkan kematian, kalau dia sorang tak apa, mati p la orang dengan attidude macam tu.. tapi ini mungkin memberi kesan kepada orang lain – Viral infection.

Ada possibilities mati kot, dah serupa membunuh…

Yang bias kepercayaan pun sama “Tak ada apa haih, doakan baik-baik”… bila dah kena, divert kearah dugaan dari Tuhan.. Butuh hampa pembunuh.

Haa satu lagi yang jenis tak boleh duduk diam nak melawat saudara mara, pun sama.

“Dah lama la tak melawat ayah, mak, pakcik, makcik”

“Mak rindu la dah lama tak jumpa”

Ini antara trigger betul tak?

Empathy & faith adalah flaw dalam membuat keputusan waras.

Unless mereka perlukan pertolongan kita jika melibatkan soal hidup dan mati. Silakan do your best dengan kurangkan kebarangkalian keberjangkitan pihak lain.

Ok, cukup lah buat kali ini.. kalau ikutkan panjang lagi nak menaip.

Ada pandangan & soalan? Komen di bawah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *